Geldzaken

16 april 2018

Overzicht houden over je financiën doe je zo

Uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijkt dat 40 procent van de Nederlanders het lastig vindt overzicht te houden over hun financiën. Digitalisering is een van de oorzaken. Een paar tips voor iedereen die meer inzicht wil in zijn geldzaken.

Automatische incasso's, speciale online abonnee-omgevingen en een overvolle mailbox: digitalisering maakt overzicht houden over je rekeningen niet per se eenvoudiger. Volgens het Nibud hebben vooral ouderen moeite met digitale omgevingen. Ook jongeren (18 tot 35 jaar) vinden het lastig om overzicht te houden, bijvoorbeeld omdat zij geen eenduidig systeem hebben. "Wie geen overzicht heeft staat vaker rood", waarschuwt Karin Radstaak van het Nibud. De organisatie heeft een aantal tips om meer grip te krijgen op je inkomsten en uitgaven.

1. Maak een keuze: online of offline

Het Nibud beveelt aan een keuze te maken: een administratie volledig op papier of volledig online. Dat maakt het makkelijker om rekeningen, afschriften of contracten terug te vinden. Stap je over van offline naar online, scan dan alle belangrijke documenten. Wie zijn administratie opslaat op de computer, moet zorgen voor een goede virusscanner en regelmatig back-ups maken (bijvoorbeeld op een usb-stick). Je kunt ook kiezen voor opslag in de cloud. Dan kun je altijd bij je gegevens, ook op een andere pc. Het nadeel is dat Nibud twijfelt over de privacy-garantie van aanbieders als Google, Dropbox en Microsoft.

2. Orden je geldzaken

​"Het voordeel van papier is dat je alles op dezelfde manier in een map kunt ordenen", zegt Radstaak. "Online heb je te maken met je mail, met speciale 'mijn-omgevingen' (bijvoorbeeld mijn.ns.nl, mijn.waternet.nl, mijn.belastingdienst.nl, red.) en andere losse documenten. Kies je voor een online administratie, zorg dan dat je Je kunt bijvoorbeeld alles in je mail opslaan of een aparte map maken. Welke optie je ook kiest, wees consequent. Radstaak: "Download alle bestanden uit mijn-omgevingen. Sleep ze naar de goede map of mail ze naar jezelf. Zorg in elk geval dat ze niet in je downloads-map blijven staan."

3. Betaal rekeningen zo snel mogelijk

Te laat betalen betekent boetes, dus doe het zo snel mogelijk. Radstaak: "Als je je bankzaken online regelt kun je de betaling vast klaarzetten met de betaaldatum erbij. Zo wordt de rekening automatisch op tijd betaald."

4. Stel meldingen in voor mijn-omgevingen

Talloze instanties hebben zogenaamde mijn-omgevingen. Je moet dan inloggen op de website om rekeningen te zien en te betalen. "Stel in dat je een melding per mail krijgt als er een bericht is", adviseert Radstaak. "Als je zo'n melding krijgt, bekijk de mijn-omgeving dan meteen. Download rekeningen en afschriften en bewaar ze bij de rest van je administratie."

Share This

rss

© Copyright | Alle rechten voorbehouden
Share This